пʼятниця, 2 січня 2015 р.

Тема . ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ВИЩИХ СПОРОВИХ РОСЛИН
Мета уроку: сформувати знання про вищі спорові рослини як перші наземні рослини, ознайомити з озна­ками їх більш високої організації порівняно з водорос­тями, продовжити формувати вміння працювати в групі, аналізувати набуті знання, розвивати вміння порівнюва­ти, здійснювати екологічне виховання.
Обладнання: таблиці з різноманітності вищих спо­рових рослин, гербарій зозулиного льону, сфагнуму, папоротей, хвоща лісового, плауна булавовидного, до­даткова література.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
•  інформаційно-рецептивний (бесіда, розповідь);
•  проблемно-пощуковий (робота у творчих групах —
технологія кооперативного навчання);
•  складання структурно-логічних схем, інтерактивна
вправа «Мікрофон».
ХІД УРОКУ

Час летить, спішить невпинно,
Надійшла для нас година
Тему нову, невідому
Всім вивчати розпочать.

Ви всі неодноразово чули й бачили по телевізо­ру репортажі про різні події: наукові дослідження в лабораторіях, на природі. Сьогодні в царстві Рос­лини на зволожених ділянках лісових галявин зі­бралися представники чотирьох відділів: Мохопо­дібні, Хвощеподібні, Плауноподібні й Папоротепо­дібні. На відміну від водоростей, їм притаманний наземний спосіб життя.
У межах теми «Загальна характеристика ви­щих спорових рослин» я пропоную вам провести невелике дослідження, щоб дізнатися, що ж дозво­лило вищим споровим рослинам пристосуватися до життя на суші.
Як ви вважаєте, що саме ми повинні з'ясувати, щоб дізнатися, хто вони — вищі спорові рослини?
Очікувані відповіді:
•  загальні ознаки вищих спорових рослин;
•  чим вони відрізняються від інших рослин;
•  особливості розмноження;
•  пристосування до наземного способу життя.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вважають, що життя з'явилося у воді. Саме у водному середовищі виникли й перші рослини — водорості. Потім у прибережних части­нах водойм утворився шар мулу — основа первісних ґрунтів. В атмосфері утворився необхідний відсоток кисню. Це передумови, що дозволили рослинам ви­йти на сушу.
Перші рослини були невеликі за розмірами, мали тканини, але не мали листків і коренів. У під­земній частині утворювали ризоїди. Розмножува­лися спорами. Вважають, що вони вимерли понад 400 млн років тому.
На питання про сучасні вищі спорові рослини нам допоможе дати відповідь робота у творчих гру­пах.
(Опрацювати матеріали підручника, гербарії.)
(Опрацювати текст підручника.)
(Опрацювати матеріали підручника, вказавши особливість запліднення.)
(Опрацювати додаткову інформацію, розгляну­ти фото, малюнки.)
Повідомлення про результати роботи в групах.
           Відділи

Характеристика








Поділ тіла




Середовище існування




Тканини






Спосіб живлення





Розмноження




3. Завдання на впізнавання вивчених об'єктів
Роздивіться малюнок і напишіть чим відрізня­йся спорові рослини від квіткових.
Описание: C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader10\media\image58.jpeg
•   Спорові рослини мають органи: ..., ..., ...
•   Вони розмножуються нестатево й...
•   Спори слугують для... і...
•   Окрім нестатевого розмноження, спорові росли­ни розмножуються...
•   Запліднення відбувається тільки за наявності...
На дошці записані ознаки (серед них є правиль­ні й неправильні, що переплуталися і спричинили суперечку). Вибрати з них ті, що характерні для вищих спорових рослин.
Завдання до учнів класу: Порівняти будову ви­щих спорових рослин з будовою водоростей.
V.    ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ
Рефлексія
•   Що на уроці вам найбільше запам'яталось?
•   Чи вдалося досягнути поставленої мети?
•   Як ви оцінюєте свою роботу в групах?
1)    Опрацювати §     .


































Тема. ВІДДІЛ МОХОПОДІБНІ.
Мета : ознайомити учнів з особливостями бу­дови мохоподібних і процесами їх життєдіяльності, роз­вивати навички самостійної дослідної роботи, пізнаваль­ний інтерес, формувати культуру спілкування в групі.
Обладнання: таблиці «Будова мохів», «Життєвий цикл зозулиного льону», гербарні екземпляри політри- ху звичайного, сфагнуму, мікропрепарат «Спорангій зо­зулиного льону».
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми:
•     інформаційно-рецептивний (бесіда, робота з підруч­ником);
•     проблемно-пошуковий (робота в різнорівневих гру­пах);
•     формування висновків, інтерактивна вправа «Спіль­ний проект».
 Діти! Міцність будинку залежить від міцності фундаменту. Сила майбутніх знань часто залежить від сили попередніх. Тож давайте «побудуємо фундамент» для нових знань.
1.   Вищі спорові рослини розмножуються спорами. (Правильно)
2.   Середовище існування для них — моря, ріки. (Неправильно)
3.   Вони мають органи: корінь або ризоїди, стебло, листки. (Правильно)
4.   Спори розміщені в спорангіях. (Правильно)
5.   Цвітуть вони восени й утворюють плоди. (Не­правильно)
6.   У них з'являється покривна, провідна та основ­на тканини. (Правильно)
7.   До вищих спорових рослин належать мохи, лі­лія, сосна. (Неправильно)
8.   Запліднення можливе лише за наявності воло­ги. (Правильно)
2.   Питання до учнів
♦    Які покоління чергуються в життєвому циклі вищих спорових рослин?
♦    Що таке спора?
♦    Що таке однодомна та дводомна рослини?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Полюбляє він водицю,
На болоті звик селиться;
А якщо нема болота,
Створить сам його він згодом.
♦   Що це за рослина? (Мох сфагнум)
♦     А як ви дізналися, що це мох? (Сфагнум гостро­листий, політрих звичайний — це рослини, які відносять до відділу Мохоподібні.)
♦     За якими ознаками ці рослини об'єднують у від­діл Мохоподібні?
♦     Чому середовищем існування для більшості мо­хоподібних є зволожені' ділянки суходолу, бо­лота?
Описание: C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader10\media\image59.jpeg
Групи працюють над виконанням різних за­вдань.
Після завершення роботи кожна група презен­тує свої дослідження, опрацювавши текст підруч­ника, гербарії, малюнки.
Група дослідників займається вивченням ха­рактерних особливостей будови політриха звичай­ного (гербарні екземпляри); складає схему:
Описание: C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader10\media\image60.jpeg
Завдання: дослідити явище.
Один кінець сухого моху сфагнуму опусти­ли в склянку з водою (зробити заздалегідь), а ін­ший — у порожню склянку). У склянці з'явля­ються краплини води. Як ви можете пояснити цей факт?
III група (сильна типологічна група)
Група досліджує особливості життєвого циклу політриха звичайного. На схемі позначити етапи чергування статевого й нестатевого поколінь роз­множення мохів.
Схема
Чергування поколінь:
А______________ Б _______________
(яке покоління)                  (яке покоління)
   1______________________________
   2 ______________________________
  3______________________________
   4______________________________         
(За індивідуальним домашнім завданням) Висновок
Відмерлі рештки сфагнових мохів утворюють торф. У торф'яних болотах знаходять рештки тва­рин, пилок дерев, предмети вжитку людей і навіть деревину, яка не розклалась. Це пов'язано з тим, що сфагнум виділяє особливі кислоти, у болотяній воді мало кисню, що перешкоджає перегниванню.
Лабораторна робота №9 «Будова мохоподібних»
Мета: вивчити особливості будови мохівна при­кладі сфагнуму й політриху звичайного.
Пригадайте проблемні питання, які ми розгля­нули на початку уроку.
Багато таємниць відкрили нам мохи. Ми ознайомилися з рослинами, які є піонерами в освоєнні території і, на диво всім, ростуть без ко­ренів і поглинають воду клітинами листка.
♦ За якими ознаками сфагнум і політрих звичай­ний об'єднують у відділ Мохоподібні? (Мають стебло, листки, ризоїди у політриха, сфагнум утримується нижньою частиною стебла; це дво­домні рослини, розмножуються спорами; у жит­тєвому циклі мохів переважає гаметофіт.)
•     Чому середовищем існування для більшості мо­хоподібних є зволожені ділянки суходолу, бо­лота? (Процес запліднення в мохів відбуваєть­ся за наявності води.)
1) Опрацювати матеріал § 34  .
2)   Усно відповісти на питання «Поміркуй» в кінці параграфа.
3)   Приготувати повідомлення (індивідуальні за­вдання).


























Тема. ВІДДІЛ ПАПОРОТЕПОДІБНІ.
Мета : сформувати знання про особливості бу­дови та життєдіяльності папоротеподібних, продовжу­вати розвивати вміння порівнювати, творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, виховувати етичні взаємовід­носини.
Обладнання: таблиці «Папороті», «Вищі спорові рослини кам'яновугільного періоду», гербарій щитника чоловічого.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми:
• інтерактивна вправа «Два — чотири — всі разом»;
• прийом «Шерлок Холмс», «Спіймай помилку»;
• самостійна робота з підручником, розповідь.
Ніхто не знає так багато, усі ми разом. Тож перевіримо, що ми знаємо про рослини від­ділу Мохоподібні.
Прийом «Чомучка»
На дошці розташований щитник чоловічий, де під його листками ховаються запитання:
1. Чому з давніх папоротеподібних утворилося кам'яне вугілля, а не перегній?
2. Чому мох сфагнум має велику водовбирну здат­ність?
3. Чому вищі спорові рослини називають «земно­водними»?
4. Чому в папоротей не відбувається самозаплід­нення?
5. Чому мохи спричиняють заболочування місце­вості?
6.  Чому зозулин льон відносять до дводомних рос­лин
III.         МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Папоротеподібні — найдавніша група рослин і найпоширеніша в природі. З папороттю пов'язано багато легенд, і в кожній з них висловлюється
віра в магічну силу папороті: зробити людину му­дрою, принести їй статок, знайти найзаповітніший скарб. Так, із чорною папороттю (страусове перо) пов'язана легенда про те, що в ніч на Івана Купала вона зацвітає. Квітка папороті своїм яскравим сяй­вом указує місце, де нібито зарито скарб.
Як ви вважаєте, чи утворює квітки папороть? Чи може таке статися насправді, чи це лише легенда?
(Розповідь учнів з використанням малюнків, фотографій рослин)
Папоротеподібні поширені від пустель до боліт, є мешканцями прісних водойм. Деревоподібні па­пороті трапляються лише в тропічних лісах і ма­ють вигляд стрункого дерева до 25 м.
В Україні відомо близько 50 видів папоротепо­дібних. Найпоширенішими є щитник чоловічий, безщитник жіночий, орляк, багатоніжка звичайна. Щитник і безщитник зовні дуже подібні, але у без- щитника листки розчленовані на тонші частинки. Тому в народі щитник називають чоловічою папо­роттю, а безщитник — жіночою.
Вільно плаває на поверхні у водоймах із повіль­ною течією сальвінія плаваюча. У водоймах Укра­їни вона зберіглася з давніх часів, тому є релікто­вою рослиною. Це рідкісна рослина й занесена до Червоної книги.
(Учні спочатку опрацьовують матеріал само­стійно, потім обговорюють у парах, далі об'єдну­ються в четвірки.)
♦ Як будову має щитник чоловічий? (Текст і ма­люнки підручника)
♦ Які особливості життєвого циклу папоротепо­дібних?
♦ Яка будова заростку щитника чоловічого?
Під час роботи над завданнями діти складають конспект «Своя опора».
Позначити на малюнку органи папороті.
Розвиток заростку й запліднення, утворення спорангії на нижній поверхні листка; дозрівання спор; утворення жіночих і чоловічих статевих клі­тин; утворення зиготи.
Скласти питання для іншої групи (питання ма­ють охопити весь матеріал і врахувати найменші дрібниці). Учні дають відповіді на них.
Сучасні Папоротеподібні — дерев'янисті росли­ни, ведуть наземний спосіб життя. Тіло розчлено­ване на органи — підземний (корінь) та наземний пагін (стебло, листки). Половину життєвого циклу папороті складає спорофіт і половину — гаметофіт. Спори в папороті утворюються в сорусах. Спора проростає в спорофіт, що кріпиться до ґрунту ри­зоїдами. Зі спорофіту виростає гаметофіт. Заплід­нення можливе без води. У життєвому циклі пере­важають особини нестатевого покоління.
Середовище існування, групи рослин, підзем­ний орган, пагін (стебло, листки), місцезнаходжен­ня спор.
•  Запитання: Як пояснити те, що народна легенда про пошуки квітки папороті пережила століття?
•  Лабораторна робота 11 «Будова щитника чолові­чого» (за інструктивною карткою).
1) Прочитати § 37, опрацювати  .
2) Підготувати повідомлення.
















Тема.  ПЛАУНОПОДІБНІ
Мета: сформувати знання про особливості бу­дови та життєдіяльності плауноподібних, їх різноманітність та середовище існування; з'ясувати особливості розвитку та життєвого циклу плауноподібних; продовжити формувати вміння працювати з підручником. Малюнками, опорними схемами. Довідниками; розвивати інтерес до самостійного пошуку знань, логічне мислення на основі використання методів порівняння й узагальнення, сприяти розвитку самостій­ної компетентності учнів та вміння здобувати знання; виховувати дбайливе савлення до природи.
Обладнання: таблиця «Хвощі та плауни», гербарій плаунів  різних видів .
Основні поняття й терміни: плаун, додаткові корені, стробіл, спорофіл, різноспорові, рівноспорові.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
 Методи та прийоми:
•  робота в групах за методом «Коло ідей»;
•  пошуковий метод, робота з термінами й поняттями;
•  робота в парах;
•  складання порівняльної характеристики.
ХІД УРОКУ
1. Прийом «Світлофор»
1.  З яких органів складається тіло мохів?
     2. Чи відбувається запліднення в зозулиного льо­ну, якщо в місці його зростання тривалий час не було дощів, лише вранці випадала роса?
     3.Яка будова особин статевого й нестатевого по­колінь зозулиного льону?
4.  Які особливості будови сфагнових мохів?
      5. На яких особинах зозулиного льону розвиваєть­ся нестатеве покоління?
      6. Іноді в торф'яних болотах знаходили залишки давніх людей, лицарів у латах, на яких мало по­значився вплив часу. Чим це можна пояснити?

2. «Математична хвилинка»
Ви вже знаєте, що сфагновий мох добре всмоктує воду. Одна частина моху може увібрати в себе 30 частин води. Скільки потрібно моху, щоб він увібрав 100 л води? Поясніть, із чим пов’язана така унікальна здатність цієї рослини?

3. «Діаграма Вена»
Порівняйте зозулин льон та сфагнум. Установіть спільні та відмінні ознаки в їх будові та процесах життєдіяльності й оформіть у вигляді діаграми Вена.

Ознаки відмінності:              Спільні ознаки:                     Ознаки відмінності:
1______                                   1________                                1____________
2______                                   2________                                 2____________
3_______                                 3_________                               3____________

4) «Момент істини»
Маршанція мінлива має таломну будову, як і водорості. Поясніть, чому ж вона належить до вищих рослин.

III.         МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 Використання комп'ютера розши­рило наші можливості зв'язку й спілкування. На сайті нашої школи я прочитала повідомлення:
До вас звертається директор ботанічного саду. Наступного року ми плануємо поповнити наш сад новими вічнозеленими трав'янистими рослинами, що зовні нагадують молоденьку сосну з ніжними зеленими хвоїнками. Уже зараз нам надсилають контейнери зі спорами плауноподібних і хвощепо­дібних. Але в інструкціях про ці рослини нічого не пишуть (про їх корінь, стебло, листки й умови зростання). Надсилаю вам копії інструкцій, щоб ви знайшли відомості про них. Чекаю на детальну від­повідь.
З повагою, директор ботанічного саду.
IV.         ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Я думаю, ви зможете допомогти, оскільки це прохання повністю збігається з темою уроку. (Оголошення теми, мети, завдань уроку.) Ми не вперше потрапили в таку ситуацію, і нас ря­тували колективний розум і знання.
Поширення плауноподібних
Серед лісів прекрасної Землі
Зустрінеш ти рослини ці малі.
Їх не смакують коні і корови,
Плетуть у лісі вони килими чудові.
Тінь полюбляють, там завжди вони ростуть,
Ботаніки їх плаунами звуть.

1. Робота в малих групах «Коло ідей»
Метою технології «Коло ідей» є залучення всіх до обговорення. Групи виконують одне й те саме за­вдання, яке складається з декількох питань, а по­тім представляють їх по черзі.
Завдання для груп
1. Де поширені й у яких умовах ростуте плаун бу­лавовидний  в Україні.
2. Розгляньте будову плауна, знайдіть корінь, сте­бло, листя, органи спороношення.
3. Як здійснюється життєвий цикл плауноподіб­них?
2) Проблемна бесіда, складання таблиці.

Характерні особливості плауноподібних
Риси пристосованості до життя на сухдолі
Риси, що стримують історичний розвиток
1. У життєвому циклі переважає спорофіт
1. Дихотомічне розгалуження
2. Наявність коренів
2. Дрібні листки (мікрофілія)
3. Покривна тканина має продихи
3. Тривалий розвиток гамето фіту (18 – 20) років у рівноспорових
4. Розвиток провідної тканини
4. Залежністьзапліднення від води
5. Різноспоровість
5. Камбій відсутній

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І НАВИЧОК
1. Робота в парах
На території України (Карпати, Полісся) росте лікарська рослина. Вона є рідкісною й занесена до Червоної книги. Розв'язавши кросворд, увиділе­ному стовпчику прочитаєте назву плауна.
1.   «Спороносні колоски» деяких плаунів, (Стробіли)
2.   Різноспоровий плаун. (Селагінела)
3.   Особливі листочки, на яких у плаунів містяться спорангії. (Спорофіл)
4.   Життєва форма сучасних плаунів. (Трава)
5.   Орган розмноження, в якому утворюються спо­ри. (Спорангій)
6.   Вимерлий плаун. (Плеуромея)
7.   Галузь людської діяльності, де використову­ються спори плауна. (Медицина)
8.   Орган тіла плаунів. (Корінь)

1



Б






2


А







3


Р







4

А




5




Н






6

Е







7



Ц




8




Ь




2. Рефлексія
•    Що на уроці найбільше запам'яталось?
•    Чи вдалося досягти мети уроку?
•    Чи отримали ви необхідні знання для написання листа-відповіді до директора ботанічного саду?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1)  Прочитати § 36   підручника.























Тема. Відділ  ХВОЩЕПОДІБНІ.
Мета: сформувати знання про особливості бу­дови та життєдіяльності хвощеподіб­них, розвивати логічне мислення на основі використання методів порівняння й узагальнення, сприяти розвитку самостій­ної компетентності учнів та вміння здобувати знання.
Обладнання: таблиця «Хвощі та плауни», гербарій плаунів  різних видів .
Основні поняття й терміни: хвощі, додаткові корені, стробіл, спорофіл, різноспорові, рівноспорові.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
 Методи та прийоми:
•  робота в групах за методом «Коло ідей»;
•  пошуковий метод, робота з термінами й поняттями;
•  робота в парах;
•  складання порівняльної характеристики.

ХІД УРОКУ
I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Тести:
1. У циклі відтворення мохоподібних переважає:
а) спорофіт;
б) гаметофіт.

2. Спорофіт у мохів зазвичай представлений:
а) коробочкою з ніжкою;
б) окремою рослиною.

3. До субстрату мохоподібні прикріплюються:
а) коренями;
б) ризоїдами.

4. До мохів з пластинчастою будовою талому належать:
а) маршанція;
б) політрих звичайний;
в) сфагнові мохи.

5. Спорогон маршанції складається з:
а) ніжки і коробочки;
б) талому;
в) стебла і листків.

6. Сфагнові мохи мають ... будову:
а) листкостеблову;
б) таломну.

7. Мохи беруть участь в утворенні:
а) кам’яного вугілля;
б) торфу.

8. Тварини мохоподібні...
а) їдять;
б) не їдять.

9. Мохи вбирають вологу з:
а) ґрунту;
б) повітря;
в) ґрунту та повітря.

10. Розвиток гаметофіту мохів починається з:
а) нитчастої стадії;
б) насінини;
в) утворення зиготи;
г) спори.

11. Спорогон прикріплюється до гаметофіту:
а) ризоїдами;
б) гаусторієм клітин або стопою;
в) коренями.

12. Тіло сфагнуму складається з:
а) мертвих водоносних;
б) живих фотосинтезуючих;
в) мертвих водоносних і живих фотосинтезуючих.

III.         МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 Підготовча бесіда. Чи знаєте ви, з чого утворилося кам’яне вугілля ? Наукові дослідження свідчать, що в давні часи такі рослини, які зараз представлені переважно трав’янистими формами: плауни, хвощі та папороті, були основою лісів. Саме з цих рослин після їхнього відмирання утворилось кам’яне вугілля. Демонстрація малюнків підручника або таблиці з деревоподібними хвощами і плаунами.
В сучасному рослинному царстві плауноподібні та хвощеподібні займають значно скромніше місце. У деякий період еволюції нашої планети їх витіснили покритонасінні рослини, значно краще пристосовані до умов середовища.
Але з пізнавальної точки зору це надзвичайно цікаві рослини. Крім того, багато представників цих відділів є лікарськими рослинами.

 Хвощеподібні. Демонстрування будови хвощів на таблиці, або на малюнках підручника колекцій видової різноманітності)

Метою технології «Коло ідей» є залучення всіх до обговорення. Групи виконують одне й те саме за­вдання, яке складається з декількох питань, а по­тім представляють їх по черзі.
1. Де поширені й у яких умовах ростуть плаун бу­лавовидний та хвощі в Україні.
2. Розгляньте будову плауна, знайдіть корінь, сте­бло, листя, органи спороношення.
3. Розгляньте будову хвоща польового. З'ясуйте, яку будову має весняний пагін хвоща.
4. З'ясуйте будову літнього пагона хвоща. Чим вони відрізняються?
5. Як здійснюється життєвий цикл плауноподіб­них і хвощеподібних?
6. Чому хвощ польовий, на відміну від інших спо­рових рослин, може зростати на полях.
• Особливості будови надземної частини: у хвощів пагін поділений на вузли і меживузля. У вузлах кільцями розміщені бічні гілочки. Листки хвощів редуковані, дрібні, шилоподібні, розташовані кільцями.
  Особливості будови підземної частини: підземна частина хвощів представлена кореневищем, що також ділиться на вузли і меживузля. Від нього відходять додаткові корені. Кореневище є органом вегетативного розмноження.
• Фотосинтезуючі органи: стебло.
  Органи, в яких утворюються спори: коричневі негіллясті стебла, на верхівці яких утворюється спороносний колосок (стробіл). Після визрівання спор пагони відмирають.
  Життєвий цикл: переважає спорофіт. Після проростання спори утворюється гаметофіт, який значно редукований. У хвощів це самостійно існуючі розчленовані пластини, на яких утворюються статеві органи і клітини. Після злиття гамет утворюється новий спорофіт.
• Основні представники в Україні: хвощ польовий, хвощ лісовий, хвощ великий, хвощ лучний, хвощ болотний.
  Значення в природі та житті людини: невелике господарське значення. Літні вегетативні пагони хвоща польового використовуються як сечогінний та кровоспинний засіб.

Інформація для поглибленого пояснення (за потреби).
У хвощів пагін поділений на вузли і меживузля. У вузлах кільцями розміщені бічні гілочки.
Фотосинтезуючим органом є стебло. Листки значно редуковані й утворюють піхву, що прикриває вузол. Вони мають вигляд зубців, що зрослись біля основи. Підземна частина хвощів представлена кореневищем, що також ділиться на вузли і меживузля. Від нього відходять додаткові корені.
В життєвому циклі як хвощів, так і плаунів переважає спорофіт. У хвощів спорангії утворюються на щитках — бічних виростах стебла, що теж зібрані в стробіли. Є також хвощі, що мають спеціальні спороносні пагони. Серед плаунів є рівно- та різноспорові види, хвощі — рівноспорові рослини.
Після проростання спори утворюється гаметофіт, який значно редукований. У різноспорових плаунів гаметофіт розвивається, не залишаючи оболонки спори. У хвощів це самостійно існуючі розчленовані пластини, на яких утворюються статеві органи і клітини. Після злиття гамет з’являється новий спорофіт.
    Клас ділиться на дві частини і кожній є творче завдання: за допомогою стрілочок зобразити в зошиті життєвий цикл плауна (ліва частина класу) і хвоща (права частина).
Основними представниками хвощів — хвощ польовий, хвощ лісовий, хвощ лучний, хвощ болотяний, хвощ великий. 

•     Літній пагін, спороносний колосок, клинопо­дібні листки;
•     кореневище, плаун, повзуче стебло;
•     спора, заросток, нестатеве покоління;
•     додаткові корені, стебло з лускоподібними лист­ками, весняний пагін;
•     кореневище, бульбочки, повзуче стебло;
•     коробочка, весняний пагін, вузли й міжвузля.
2.   3. Запис ознак плауноподібних і хвощеподібних у порівняльну таблицю
Відділ
Будова й життєвий цикл
Спільні риси
Особливості
Плауноподібні


Хвощеподібні


4. Лабораторна робота № 10 «Будова плауна булавовидного і хвоща польового» (за інструктивною карткою)
•    Що на уроці найбільше запам'яталось?
•    Чи вдалося досягти мети уроку?
•    Чи отримали ви необхідні знання для написання листа-відповіді до директора ботанічного саду?
1)  Прочитати § 36 підручника.




























Тема. ЗНАЧЕННЯ ВИЩИХ СПОРОВИХ РОСЛИН У ПРИРОДІ Й ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Мета уроку: розглянути значення вищих спорових рослин у природі та їх практичне застосування, про­довжити розвиток загальнонавчальних умінь і навичок, умінь працювати з додатковими джерелами інформації, здійснювати екологічне й естетичне виховання учнів, виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиці, гербарні екземпляри вищих спорових рослин, зразки корисних копалин (торф, ка­м'яне вугілля), виставка творчих робіт учнів, рефератів.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми:
•    випереджувальні завдання;
•    «Мозковий штурм», «Мікрофон»;
На сьогоднішньому уроці пропоную здійснити подорож країною «Вищі спорові рослини». Ви вже дізналися про будову й процеси життєдіяльності рослин. Але щоби продовжити подорож, треба зна­ти відповідь на деякі запитання.
Поставити запитання класу, запропонувати всім висловити ідеї, коментарі, навести фрази, пов'язані з цією проблемою.
Вищі спорові рослини — це... (Учні висловлю­ють свою думку.)
Надає можливість кожному учневі сказати, від­повідаючи на питання.
•    Дводомні рослини — це...
•    Ризоїди — це...
•    Гаметофіт — це...
•    Кореневище — це...
•    Спорофіт — це...
•    Сорус — це...
•    Вайя — це...
III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Перевірка знань
 Ваші відповіді гарантують вам рух уперед. Скільки цікавого ми вже вивчили про вищі спорові рослини! Залишилося з'ясувати, яке зна­чення вони мають у природі й житті людини.
Значення мохів.

1. + Утворюють лісові килими та зелені подушки.
2. + Рослини, що можуть першими оселятися на камінні, піску, бо їм не потрібний родючий грунт.
3. + Мохи – основа рослинного покриву боліт.
4. + Утримуючи в собі воду, регулюють водний баланс грунту.
5. + Перетворюють відмерлі органічні рештки на торф.
(Його використовують як органічне добриво та паливо. У вигляді пресованих плит він застосовується у будівництві як теплоізоляційний матеріал. У хімічній промисловості торф слугує сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків, спиртів, кислот...).
6. + Висушений сфагнум має знезаражувальні властивості, тому раніше його використовували для лікування ран.
6. + Здатні накопичувати радіоактивні речовини.
7. – Заболочуючи місцевість, ускладнюють аерацію грунту.
8. - На заболочених місцях не може рости багато рослин.
9. – Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися і спричиняти пожежі.

Повідомлення учнів.

- У Карпатах на скелях та в печерах існує особливий вид мохів –
схістостега периста – зелена нитка, що проростає зі спор цього моху сягає значних розмірів і здатна світитися в напівтемряві. Особливі лінзоподібні клітини вловлюють слабке світло та спрямовують його на хлоропласти, завдяки чому мох світиться зеленим кольором. Світіння цього моху породило народні легенди про гномів, які ночами в печерах із ліхтарями охороняють скарби.
- Існує водяний мох – фонтіналіс, що має гаметофіт як розгалуджені
стебла. Акваріумісти застосовують його під час нересту декоративних рибок. Ікра між цими густими переплетіннями пагонів моху надійно захищені від поїдання хижими рибками. 

... Чи знаєте ви, що...
- у коробочках мохів може бути від кількох десятків до мільйона спор;
- коробочки моху можуть вистрілювати спорами у повітря на кілька метрів. Це схоже на “пневматичну гармату”.

Значення плаунів.
1. + Спорами плауна булавовидного користуються в медицині для виготовлення оболонок таблеток та виготовляють дитячу присипку.
2. + Плаун-баранець у народній медицині застосовують для лікування алкоголізму – він виробляє відразу до пиття спиртного. Ця рослина також використовується для лікування хвороб очей.
3. + Спори в часи війни використовували для знизщення мікробів у рані.
4. + Часто зелені пагони плауна використовують для оформлення букетів.

... Чи знаєте ви, що... 
- Спори використовують у піротехніці, для виготовлення новорічних ракет та феєрверків.(Тріск під час вибухів виникає внаслідок гучного лускання оболонок спор, коли олія всередині закипає.)

Значення хвощів. 
1. + Застосовують у медицині як сечогінний засіб, при жовчнокам´яній хворобі та підвищеному АТ.
2. + До початку ХХ ст. хвощі використовували для забарвлення хутра в сіро-жовтий колір. 
3. + Кореневища хвоща польового використовують в їжу (коли пагони молоді тоді вони багаті на крохмаль.)
4. + Хвощі – індикатори грунтів з підвищеною кислотністю.

... Чи знаєте ви, що...
- для худоби всі частини хвощів отруйні, бо містять речовини, які руйнують деякі вітаміни в їхньому організмі.;
- ондатра і нутрія живляться хвощом багновим.

Значення папоротей.
1. + Папороті утворюють нижній ярус лісів.
2. + Рештки давніх папоротеподібних разом з іншими споровими рослинами утворили поклади кам´яного вугілля.використовують як паливо, а воно є сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків...
3. + Відвари деяких папоротей (ключ-траву, її ще називають гронянка півмісяцева) загоюють рани, зменшують біль.
4. + Здавна люди помітили, що папороті передбачають погоду: перед спекою у них скручуються листки.
5. + У народній медицині щитник чоловічий використовують у боротьбі з солітерами – паразитичними червами.
6. + Листки щитника пахучого містять смоли, які використовують у парфумерії.

...Чи знаєте ви, що...
- У країнах Азії на рисових полях розводять спеціальну папороть азолу, яку використовують як живе добриво для збагачення грунту азотом, тому що вона може засвоювати атмосферний азот.
- У Китаї, Японії, Кореї молоді листки папороті орляка вживають у їжу.
- Кореневище орляка містить 45% крохмалю і його використовують для виготовлення клею і виробництва пива.
- У селах Франції кореневища орляка використовують як природне мило, бо воно добре милиться.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Наша подорож добігає кінця. На ва­ших столах лежать кросворди. Впишіть у них на­зви рослин, їх значення.
1. Особина статевого покоління папоротей. (Зарос­ток)
2.   Покоління, що переважає в життєвому циклі папоротеподібних. (Нестатеве)
3.   Папороть, що мешкає у водоймах і занесена до Червоної книги України. (Марсилія)
4.   Життєва форма тропічних папоротей. (Дерево­подібні)
5.   Життєва форма тропічних папоротей. (Ліани)
6.   Чоловіча папороть. (Щитник)
7.   Вони розміщуються на нижньому боці листко­вої пластинки. (Спорангії)
8.   Папороть, що трапляється в лісах України. (Орляк)


1



С







2



А






3




Л







Ь



4



В








5
І





6


Н




7





І




8


я


 Питання до уроку
♦    Чи сподобалася вам наша подорож?
♦    Що нового ви довідалися сьогодні на уроці?
♦    Як ви вважаєте, чи знадобляться вам у житті знання, отримані сьогодні на уроці?
1)   Вивчити  конспекти.
2)   Підготуватися до узагальнення знань з теми «Вищі спорові рослини».








































Тема. Узагальнення, систематизація та контроль знань
«ВИЩІ СПОРОВІ РОСЛИНИ»
Мета уроку: закріпити, узагальнити й систематизува­ти здобуті знання, визначити рівень навчальних досяг­нень з теми.
Обладнання: таблиці й гербарії вищих спорових рослин.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
 Методи та прийоми:
♦    репродуктивний: відповіді на запитання тестів;
♦    проблемно-пошуковий: пошук відповідей на питан­ня творчого характеру.
Психологічне налаштування
Українське прислів'я стверджує: «Знання зби­раються по краплині, як вода в долоні».
Як ви вважаєте, про що йдеться? Тож я бажаю вам досягти найвищих успіхів під час виконання завдань.

- 1) Гра “ Хто я”.
“Я – мох” “Я – папороть”.


До дошки виходить два учні. На неї спроектувати запитання, які будуть з´являтися поступово. Учні, читаючи їх, говорять, до чого їх віднести: до моху чи до папороті. 

1. Спорофіт утворений листками.
Описание: Розробки уроків до теми “Вищі спорові рослини” (7 кл.)
2. Спорофіт схожий на пташку зозулю.
3. Маю назву сфагнум.
4. Утворюю торф.
5. Гаметофіт двостатевий.
6. Листки називаються вайї.
7. Моя назва щитник чоловічий.
8. Маю ризоїди.
9. Маю кореневища.
10. Маю квітку.


2) Розплутати павутину.

На дошці написати терміни у таблиці, а визначення переплутати місцями. У термінах також зробити помилки. Дати можливість учням розібратися у буквах термінів та правильності розміщення визначень. 
Примітка! Цю роботу зробити на електронній дошці, а відповідність визначення - термін кольоровими олівцями.

Зросток(Заросток) Спороносний орган, де містяться спори.
Риніотіф(Риніофіт) Жіночий статевий орган вищих спорових рослин.
Археолог(Архегоній) Листоподібна серцевидна пластинка в якій містяться гамети.
Спорангій Перша наземна рослина, яка змогла жити на суходолі.
3) Експрес-тести.

1. Тіло у вищих спорових:
а) слань; б) листостеблове.
2. У циклі розвитку чергування поколінь:
а) наявне; б) відсутнє.
3. Місце утворення спор у плаунів:
а) коробочки; б) спороносоні колоски.
4. Для запліднення вода:
а) потрібна; б) ні.
5. Що виросте із спори:
а) гаметофіт; б) спорофіт.

4) Конкурс шпаргалок.

Декілька учнів мають шпаргалки (наприклад 4+4). Їх викликають до дошки. У першої четвірки визначення, а у другої лише терміни. Учні першої четвірки по черзі читають свої визначення, а другі підходять і стають поруч. Коли четвірки всі стали парами, вони зачитують свої терміни і визначення, а клас визначає: вірно чи невірно.
Наприклад.
Соруси – мішечки зі спорами на нижній стороні листків папороті.
Хвощ – спорова рослина, що має весняний і літній пагони.
Вайї – равликоподібно закручені листки папороті.
Коробочка – спорофіт у мохоподібних.


5) Прослухайте і знайдіть помилки.

“Папороті – це переважно дворічні (багаторічні) трав’янисті рослини із видозміненими надземними стеблами (підземними пагонами) кореневищами.
 
Спірально закручені молоді листки, що ростуть своєю верхівкою і можуть сягати значних розмірів, називаються ванями (вайями).
У папоротеподібних на верхньому (нижньому) боці листкових пластинок розміщені коричневі горбики – купки насіння (спорангіїв), покритих особливими покривальцями. Під час дозрівання спорангії розкриваються і насіння (спори) висипаються. 
Потрапивши на грунт, вони проростають. Після чого утворюється маленьке деревце (заросток) – особина статевого покоління папоротей. На нижньому боці заростка утворюються чоловічі та жіночі статеві органи. Сперматозоїди поза заростком рухаються у повітряному (водному) середовищі. Отже. Заросток веде самостійний спосіб життя.”


6)Із перерахованих тверджень вибрати ті, які належать до хвощів і ті, які належать до плаунів.
1. Фотосинтез відбувається в стеблі.
2. Спорофіт утворений стеблом, листками, додатковими коренями.
3. Для запліднення необхідна вода.
4. Серед них є різноспорові рослини .
5. Їх спори містять до 50% жиру.
6. Серед них є лікарські рослини.
7. Вони розмножуються переважно вегетативно.
8. Вимерлі рослини утворили кам’яне вугілля.
9. Розвиток гамет офіту триває 15-18 років.


7)Виберіть правильну відповідь і обведіть її кружечком.
1.  Статеве покоління переважає у циклі відтворення:
а) мохоподібних; б) папоротеподібних; в) хвощеподібних.
2.  До вищих спорових рослин належать:
а) мохоподібні; б) водорості; в) плауноподібні; г) хвощеподібні; ґ) папоротеподібні.
3.  Мохоподібні мають таку будову:
а) корінь, стебло, листки; б) ризоїди, пластинчаста або листкостеблова будова; в) ризоїди, стебло, листки, квітка.
4.  В утворенні торфу беруть участь спресовані рештки:
а) чоловічої папороті; б) хвоща польового; в) моху сфагнуму.
5.. У папоротей корені та пагони мають особини:
а) статевого покоління; б) нестатевого покоління.
6. Спорангій — це:
а) особина нестатевого покоління; б) особина статевого покоління; в) орган нестатевого розмноження рослин, в якому утворюються
спори.
7.         Для вищих спорових рослин характерне чергування поколінь:
8.         а) гаметофіта і спорофіта; б) спор і гаметофіта; в) спор і спорофіта.
9.         Вищі спорові рослини мають статеві органи двох типів:
а) спорофіл і спорофіт; б) антеридій і архегоній; в) мікологія і мікориза;
9. Мохи ростуть: а) на луках; б) на болотах; в) у водоймах; г) всі відповіді правильні.
10. Вищі спорові рослини — це:
а) вищі рослини, що розмножуються спорами; б) рослини, що розмножуються за допомогою насіння; в) рослини, що розмножуються за допомогою насіння з утворенням квітки.
Взаємоперевірка тесту,
1—б, в; 2-а, в, г, г;  3—б; 4—в; 5-а; 6—в; 7-а; 8—6; 9—6; 10—а.
ІІІ. Узагальнення і систематизація понять, засвоєння відповідної системи знань, провідних ідей та основних теорій.
Виконання завдань практикуму.
Розділіть терміни на групи, підкресліть ці групи одним кольором і поясніть, за якою ознакою ви це зробили.
Вищі рослини; вищі спорові рослини, ваш, соруси, палеоботаніка, тканини, спорофіт, гаметофіт, архегонії, антеридії, бріологія, слань, ризоїди, спорогон.
ІV. Підсумки уроку, аргументація оцінок.
V.  Домашнє завдання. Повторити матеріал за підручником



































II. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ
Різнорівневі тестові завдання
І варіант
I    рівень
1.    До вищих спорових рослин належать: а) мохоподібні;       б) водорості;
в) плауноподібні;       г) папоротеподібні.
2.    Заростком у плауноподібних, папоротеподіб­них, хвощеподібних рослин називають:
а) молоду рослину; б) спороносний листок; в) гаметофіт.
3.    Мохоподібні мають такі органи: а) корінь;       б) пагін; в) квітку.
II    рівень
Дописати речення.
•      Спори у хвоща польового утворюються на...
•      Бульбочки на кореневищі утворюються у...
•      У папоротей спори розміщені...
III   рівень
1.    Порівняйте будову плауна булавовидного з по- літрихом.
2.    Знайдіть зайвий термін і поясніть чому він зай­вий.
Терміни: плауни, спороносний колосок, бара­нець, кореневище, спора.
IV   рівень
Пагони хвоща польового й листки папоротей восени відмирають, а навесні утворюються знову. Чому це можливо?
I    рівень
1.Торф   утворюється з неперегнилих спресованих решток:
а) чоловічої папороті; б) хвоща польового; в) сфагнуму.
2.    Чинником, що обмежує статеве розмноження вищих спорових рослин, є:
а) температура;          б) вода;
в) світло.
3.    Зі спор у вищих спорових рослин розвивається: а) спорофіт;     б) гаметофіт.
II    рівень
Дописати речення.
•      Статеве покоління переважає в життєвому ци­клі...
•      Мохоподібні мають такі органи...
•      Фотосинтез хвоща польового відбувається...
III рівень
1.    Порівняйте будову зозулиного льону і хвоща польового.
2.    Знайдіть зайвий термін і поясніть чому він зай­вий.
Терміни: літній пагін, спороносний колосок, вес­няний пагін, ризоїди, вузли, міжвузля.
IV рівень
Дорослі рослини сфагнуму не мають ризоїдів. Яким чином вони утримуються у вертикальному положенні та з допомогою чого всисають воду?
Illваріант
I   рівень
1.  Фотосинтез у хвоща польового відбувається:
а)  у листках;
б) у стеблах;
в)  у спороносних колосках;
г)  у весняних пагонах.
2.    Сфагнум сприяє заболочуванню, тому що нако­пичує воду:
а) у коренях;         б) у ризоїдах;
в) у стеблі;             г) у листках.
3.    У папоротей корені й пагони мають особини по­коління:
а)статевого;           б) нестатевого.
II  рівень
Дописати речення.
• Індикатором кислотності ґрунтів є...
•     Знизу листки папороті містять органи нестате­вого розмноження...
• Нестатеве розмноження переважає у...
III рівень
1.    Порівняйте за будовою щитник чоловічий і мох сфагнум.
2.    Знайдіть зайвий термін і поясніть чому він зай­вий.
Терміни: папороть, спори, заросток, квітка, корінь.
IV рівень
V сухих степах і напівпустелях на поверхні ґрунту мешкають особливі види мохів. У який час і за яких умов можливе їхнє статеве розмноження?
1.    Богданова Д. К. Сучасні форми і методи викладання біології. — X.: ВГ «Основа», 2003.
2.    Гин А. А. Приемьі педагогической техники. — М.: Вита-Пресс, 2002.
3.    Освітні технології / За заг. ред. О. М. Пєхоти. — К.: А.С.К., 2004.
4.    Сучасний урок: традиційні та інноваційні підходи / Л. Д. Покроєва. — X., 2006.
5.  Настільна книга педагога. — X.: ВГ «Основа», 2006.
6.    Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. — К.: А.С.К., 2004.



Немає коментарів:

Дописати коментар

  Узагальнення, систематизація та контроль знань з теми «Дихання» ВАРІАНТ 1 (завдання з 1 -11 по 0, 5 бали) 1. Сукупність процесів, спря...