Тема.
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження особливостей покривів тіла тварин
Мета: сформувати в
учнів уявлення про еволюцію покривів тіла тварин; показати ускладнення, появу
нових функцій в зв’язку з цим, взаємозв’язок будови покривів тіла з рівнем
організації тварин та пристосуванням до умов навколишнього середовища;
розвивати навчально-пізнавальну, інформаційну та
комунікативну компетентності, спостережливість, уважність.
виховувати
прагнення до пізнання нового, колективізм, відповідальність.
Основні поняття: шкірно-м’язовий
мішок, шкіра, луска, лусочки, пір’я, шерсть.
Обладнання:
таблиці, вологі препарати , колекція
комах, ракушки молюсків , пір’я, лупи,
ноутбуки, додаткова література з теми, зошит , підручник.
Тип уроку:
засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
Без луски риба-не риба, без
пір’я птах - не птах...
Приказка
Хід
уроку
І. Організаційний момент
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф»: прочитайте епіграф. Чому без луски
риба - не риба, а без пір’я птах - не птах?
Психологічний настрій.
Вправа
«До успіху». Учні проговорюють слова:
-
Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для
того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними
«Люблю я свій розум, увагу та
пам'ять. Працює мій мозок. І вчусь я старанно. Сприймаю все нове і мислю
логічно. Учителя слово здійсню я практично.»
Завдання наші такі :
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
- Як
пояснити таку різноманітність
живих організмів? (еволюційне
дерево)
-
Як ви розумієте термін «еволюція»?
-
Який орган захищає тварин від впливу навколишнього середовища? Розшифруйте
термін.
П
|
о
|
к
|
р
|
и
|
в
|
-
Чи однакові покриви мають тварини, з якими ми познайомилися?
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
Учні
самостійно визначають тему та завдання уроку
ІV.
Вивчення нового матеріалу
1.
Вправа «Мозковий штурм». Назвати функції покривів тіла тварин.
Захист,
напад, опора й рух, дихання, виділення, теплорегуляція, секреція речовин.
Подразливість, запасання речовин.
2. Створення проблемної ситуації.
-
Яким чином покриви тіла впливають на розповсюдження тварин в різних середовищах
існування?
- Які особливості покривів тіла
вході еволюції набули тварини в різних середовищах існування?
Гіпотеза. Якщо у тварин
покрив тіла різний, значить вони мають пристосування до різноманітних середовищ?
- Як довести цю гіпотезу?
Покриви –зовнішні
утвори на поверхні тіла, які є барєром між навколишнім та внутрішнім
середовищем.
3. Робота в малих групах з
підручниками, малюнками, атласами, таблицями .
-
Пропоную розділити наш клас на групи.
Протягом деякого часу кожна група буде на свій власний розсуд, використовуючи
різні джерела, шукати відповіді на свої запитання. За підсумками роботи ми
спільно заповнемо таблицю.
Покриви тварин
1.
«Кишковопорожнинні»
2.
«Багатоклітинні. Безхребетні».
3.«Хребетні.
Риби.»
4.
« Земноводні.»
5.«Плазуни.»
6.
«Птахи.»
7.«Ссавці.»
Алгоритм роботи кожної групи
1.
Опрацювати підручник та додаткову літературу.
2.
Опрацювати малюнки, натуральні об’єкти.
3. Презентація груп. Робота з
таблицею.
Тип( клас)
тварин
|
Покриви тіла
|
Будова
|
Значення покриву
для організму
|
Найпростіші
|
|
|
|
Кишковопорожнинні
|
|
|
|
Черви
|
|
|
|
Молюски
|
|
|
|
Членистоногі
|
|
|
|
Риби
|
|
|
|
Земноводні
|
|
|
|
Плазуни
|
|
|
|
Птахи
|
|
|
|
Ссавці
|
|
|
|
5. Осмислення об’єктивних
зв’язків.
Встановити
відповідність
1.Одноклітинні А. Епідерміс, власне шкіра,
похідні
2.Кишковопорожнинні Б.
Війчастий епітелій
3.Плоскі черви В. Пелікула, плазмолема, інколи
мушля
4.Молюски Г. Епітелій з хітиновою кутикулою
5.Членистоногі Д. Епітеліально – мязові клітини
6.Хребетні Е. Одношаровий епітелій , в деяких – мушля
Вправа
«Впізнай ідеограму»
Знайти
відповідну ідеограму покривів тіла ссавців, плазунів, земноводних та риб.
Подумати. Це цікаво.
А. Під час еволюції йшла поява пристосувань, які
забезпечували опанування середовищ
існування.
-
Які пристосування покривів тіла у даних
тварин до водного середовища? (Качка, окунь, морж)
Б.У
людини інколи з’являється так звана «гусяча шкіра», говорять; «мурашки по шкірі
пробігли, «волосся на голові дибки стало». В яких випадках виникає така реакція
наших покривів тіла? (Холод, страх).
Але
така реакція є не тільки у людей, але і у тварин. Наведіть приклади зміни покривів тіла
тварин, коли їм холодно, або вони
відчувають емоції.
В.Відомо,
що в давнину наші предки кидали в глечик
чи відро з молоком, певний вид жаб, вважаючи, що жаба в
молоці перешкоджає його скисання.
Завдяки якій властивості покриву?
(Цей факт пояснюється тим, що
вчені ідентифікували безліч нових антибіотичних речовин в шкірі коричневої жаби).
Стало
відомо, що амфібії виділяють антибактеріальні речовини через шкіру під назвою пептиди. Ці речовини становлять
більшість шкірних виділень і діють як перша лінія захисту проти бактерій та
інших мікроорганізмів, яких зазвичай багато в сирих і вологих місцях проживання
.
Попереднє
дослідження виявило на шкірі коричневої
жаби 21 речовину з антибіотичною
властивістю – гарна перспектива для винайдення нових антибіотиків).
Г.
Чому шкіра людини потребує щоденної гігієни?
ГІГІЄНА
ШКІРИ Й ОДЯГУ
При
забрудненні шкіри порушуються її функції, створюються умови для розвитку різних
шкірних захворювань, що важко піддаються лікуванню (наприклад, гноячкові захворювання).
Якщо не стежити за чистотою рук (особливо нігтів), можна занести в організм
збудників різних хвороб, в першу чергу кишкових. Під довгими нігтями, особливо
у дітей, їх накопичується величезна кількість. Дуже важливо стежити за чистотою
шкіри та волосся, оскільки при їх забрудненні створюються умови для розвитку
таких паразитів, як головна воша. Те ж спостерігається при забрудненні одягу.
Крім того, забруднена білизна вбирає з потом речовини, які після миття в лазні
через розігріту шкіру можуть всмоктуватися назад у кров і завдавати шкоди
здоров'ю. Одяг служить додатковим регулятором температури тіла, тому він повинен
відповідати порі року, кліматичній зоні, виконуваній роботі. Якнайкращим
вважається одяг з натуральних волокон, який легко вбирає піт і пропускає
повітря, не утруднюючи теплообмін.
Вправа « Чорна скринька»
В
чорній скриньці лежить предмет, на винахід якого надихнула будова пір’я птахів
( застібка «блискавка»).
6.Лабораторне дослідження.
Особливості покривів тіла тварин. Роб.
зошит с. 75
Мета:
закріпити знання про особливості покривів тіла тварин; формувати уміння
пояснювати особливості покривів за допомогою лабораторних дослідів з об'єктами
живої природи. Обладнання: живі організми та утвори їх покривів.
Хід
роботи
1.Особливістю
покривів багатьох тварин є наявність залоз. Дослід. Доторкаємося до тіла
дощового черв'яка (жаби, риби). Пояснення:__________________________________
2.
Покриви багатьох тварин, на відміну від зелених рослин, мають різне
забарвлення.
Дослід.
Вивчаємо забарвлення сонечка (колорадського жука, оси).
Пояснення:
__________________________________________
Дослід.
Визначаємо відмінності між лускою риби, пір'ям птаха і волоссям ссавця та
вказуємо їх причину.
Пояснення:___________________________________________
Висновок.
З чим пов'язані особливості покривів тіла тварин?
7. Робота за підручником.
-
Які пристосування покривів тіла мають тварини для захисту та нападу?
( Захисне забарвлення,
маскування. Мімікрія, отруйність)
-Мімікрія (наслідування,
маскування) — властивість деяких організмів імітувати зовнішній вигляд або
інші ознаки інших непов'язаних організмів або неживих об'єктів. Термін був
вперше введений в зоології Генрі Бейтсом для позначення випадків
надзвичайної зовнішньої схожості між різними видами тварин («моделі» та
«отримувача сигналу») різних родів або родин.
-
Навести приклади кожного з цих
пристосувань.
8.Заочний екскурс до
фотогалереї «Маскування тварин»
Викладач біологічної фотографії університету Ноттингема Апекс Hyde мандрував
тропічними лісами Мадагаскару, щоб застосувати свої знання в області біології
на практиці.
V І. Узагальнення
знань.
- Яким чином відбувалась еволюція покривів
тіла у тварин? Доповнити речення.
Особливості будови покривів у
тварин визначаються -------------- життя
й тими ---------------, що вони виконують.
Еволюція покривів тварин
проходила за такими напрямками:
1) від одношарового до ---------------- епітелію;
2) від одношарового захисного
епітелію до багатофункціональної
-------------- з двох шарів: епідермісу й дерми.
V. Домашнє
завдання
1.Вивчити
§ 35 підручника. 2.Творчі завдання ( за вибором учнів).
А.Прогнозуємо
Проблема зміни клімату на планеті широко
обговорюється науковцями.
Похолодання чи потепління – думки вчених розходяться, але якщо зміни відбудуться, то
як це вплине на покриви тіла тварин? Підготувати захист своєї гіпотези. ( малюнок).
Б.Навчаємося
пізнавати. Міні-проект «Майстерність маскування»
Сформулюйте
запитання по темі проекту, виберіть приклади, підберіть якісні фотографії та
коротку інформацію й підготуйте презентацію тварин - майстрів маскування.
VІІ. Рефлексія. Як ви
скористаєтесь інформацією, отриманою під час уроку
Роздатковий матеріал до уроку
Порівняльна
характеристика покривів тварин
Тип( клас)
тварин
|
Покриви тіла
|
Будова
|
Значення покриву
для організму
|
Найпростіші
|
|
|
|
Кишковопорожнинні
|
|
|
|
Черви
|
|
|
|
Молюски
|
|
|
|
Членистоногі
|
|
|
|
Риби
|
|
|
|
Земноводні
|
|
|
|
Плазуни
|
|
|
|
Птахи
|
|
|
|
Ссавці
|
|
|
|
5. Осмислення об’єктивних
зв’язків.
Встановити
відповідність
1.Одноклітинні А. Епідерміс, власне
шкіра, похідні
2.Кишковопорожнинні Б.
Війчастий епітелій
3.Плоскі черви В. Пелікула,
плазмолема, інколи мушля
4.Молюски Г. Епітелій з хітиновою кутикулою
5.Членистоногі Д. Епітеліально – мязові клітини
6.Хребетні Е. Одношаровий епітелій , в деяких – мушля
Вправа
«Впізнай ідеограму»
Знайти відповідну ідеограму
покривів тіла ссавців, плазунів, земноводних та риб.
ГІГІЄНА
ШКІРИ Й ОДЯГУ
При
забрудненні шкіри порушуються її функції, створюються умови для розвитку різних
шкірних захворювань, що важко піддаються лікуванню (наприклад, гноячкові
захворювання). Якщо не стежити за чистотою рук (особливо нігтів), можна занести
в організм збудників різних хвороб, в першу чергу кишкових. Під довгими
нігтями, особливо у дітей, їх накопичується величезна кількість. Дуже важливо
стежити за чистотою шкіри та волосся, оскільки при їх забрудненні створюються
умови для розвитку таких паразитів, як головна воша. Те ж спостерігається при
забрудненні одягу. Крім того, забруднена білизна вбирає з потом речовини, які
після миття в лазні через розігріту шкіру можуть всмоктуватися назад у кров і
завдавати шкоди здоров'ю. Одяг служить додатковим регулятором температури тіла,
тому він повинен відповідати порі року, кліматичній зоні, виконуваній роботі.
Якнайкращим вважається одяг з натуральних волокон, який легко вбирає піт і
пропускає повітря, не утруднюючи теплообмін.
Немає коментарів:
Дописати коментар